Afgelopen vrijdag 20 juni 2014 werd de jaarlijkse vriendje-vriendinnetje muziekmiddag georganiseerd. Voor de allerjongste kinderen wordt dit georganiseerd waarbij ieder lid een vriendje of vriendinnetje kan meenemen om een gezellige middag te hebben, danwel om kennis met muziek te maken. In totaal deden zo'n 20 kinderen mee aan deze middag. Onder begeleiding van een groot aantal junioren werd zichtbaar genoten.

Doel van de dag
Jaarlijks wordt deze dag georganiseerd bij de van Limburg Stirum Korpsen. De allerjongsten van de vLS die muziek maken bij de vLS Kidz of de MusicKidz kunnen een vriendje en vriendinnetje meenemen. Alberta Wittingen is een van de initiatiefnemers van deze dag: "in principe gaat het om een gezellige middag voor deze allerjongsten. Zij kunnen dan op een leuke, speelse wijze kennis maken met muziek. En dit jaar hadden wij heel veel assistentie vanuit onze junioren. Dat maakte het nog extra leuk."

Muzikale speurtocht
Om vijf uur kwamen alle kinderen binnen. De dag startte met een leuk kennismakingsspel. Na het spel gingen de kinderen buiten voetballen, terwijl binnen de pannenkoeken werden gemaakt. Iedereen kon zoveel pannenkoeken eten als hij of zij wilde. Daarna kon de muzikale speurtocht beginnen. Deze speurtocht bestond uit vijf muzikale opdrachten. Alle opdrachten werden begeleid door de jeugdleden, die ook nog eens langs de route stonden. 

1-Musiceren op een slang
Bij het eerste spel moesten de kinderen op een slang blazen, waarbij ze moesten proberen om het geluid van een muziekinstrument na te doen. Al snel bleek dat de kinderen in uitzonderlijk goede conditie waren. Dit ging ze dus makkelijk af. Zij toonden zich al als echte muzikanten.

2-Muzikale rebus
Bij het tweede spel moest een muzikale rebus opgelost worden. De oplossing van elke rebus was een instrument. Als je nog nooit van een muziekinstrument hebt gehoord of er een hebt gezien, dan was dit best wel een lastige opdracht. Voor de een was het wat moeilijker dan voor de ander.

3-Het verdwenen instrument
Bij het derde spel lagen er zeven instrumenten op de grond. Er werd eerst gevraagd hoe deze instrumenten heetten en daarna werden er een paar instrumenten weggehaald. Uiteraard mochten de kinderen daarbij niet kijken en moesten ze raden welke instrumenten waren verdwenen.

4-Maak het liedje af….
Bij het vierde spel werd de eerste regel van een liedje gezongen. Daarna moest het liedje afgemaakt worden. In totaal moesten 8 liedjes worden afgemaakt. Het afmaken van de liedjes was erg vermakelijk en de kinderen genoten zichtbaar. 

5-Muziek memory
Bij het vijfde spel deden we muzikaal memory. Geheel in stijl natuurlijk moesten muziekinstrumenten bij elkaar worden gezocht. Dit was ook een moeilijke opgave, maar met wat hulp ging het iedereen goed af.

Raad het instrument
Na de opdrachten kwamen de groepjes een voor een binnen. Daarbij was er tijd voor stoelendans, kleuren en voetballen. Toen alle groepjes terug waren moest het woord worden geraden met de letters die ze bij elke opdracht kregen. Deze letters vormden samen de naam van een instrument.

Rondje mars
Alberta Wittingen: "Natuurlijk hebben onze jeugdleden even een demonstratie mars lopen gegeven. Zij behaalde deze maand een hoge klassering, dus dat kon natuurlijk niet ontbreken. Alle kinderen vonden het geweldig en ze deden direct mee. Er werden dan ook een paar rondjes in korpsformatie over de parkeerplaats gelopen."

Jongens tegen de meisjes
Ter afsluiting werd jongens tegen de meisjes gespeeld waarbij vragen werden gesteld over wat de kinderen die dag hadden geleerd. Daarna kon iedereen naar hartelust muziek maken op een instrument totdat de ouders hun kinderen kwamen ophalen. Het doel om iedereen een leuke dag te bezorgen is zeker gelukt. Wij bedanken iedereen voor de organisatie en de medewerking op deze dag!

Bekijk hier de impressie van deze gezellige middag